Użycie gaśnicy samochodowej

jak używać gaśnicy samochodowej?

Wielokrotnie podczas szkoleń z zakresu BHP i PPOŻ próbuję się dowiedzieć jak prawidłowo używać gaśnicy samochodowej od uczestników szkolenia, gdyż nasza firma stara się uświadomić pracowników, iż zdobyta wiedza na szkoleniu z zakresu BHP, PPOŻ czy Pierwszej Pomocy nie tylko jest przydatna w pracy, ale również w życiu codziennym.

Jakie jest moje zaskoczenie (niestety niemiłe), gdy pracownicy nie wiedzą jak użyć prawidłowo gaśnicy samochodowej!

Pomimo, że posiadają prawo jazdy nawet wile lat lub też nie raz już uczestniczyli w szkoleniach z zakresu BHP lub PPOŻ, kręcą głowami z informację, że nawet nie wiedzą jak odbezpieczyć gaśnicę z plomby.

Przed przeczytaniem tego krótkiego artykułu do końca, odpowiedz sobie sam na pytanie czy umiesz prawidłowo użyć gaśnicy samochodowej?

Jeżeli nie to skontaktuj się z naszą firmą, a na pewno Ci wytłumaczymy.

Zazwyczaj słyszę odpowiedzi co to za problem. Użycie gaśnicy jest tak proste jak budowa „cepa”. Lecz jeżeli kogoś się spytamy jak skonstruowany jest „cep” to nikt nie wie. To samo jest z gaśnicą samochodową każdy umie użyć lecz jeżeli zadamy pytanie jak jej użyć słyszę zazwyczaj:

- wstrząsamy, przekręcamy do góry nogami i gasimy.

Wtedy się zastanawiam skąd taka wiedza u osób szkolonych?

Tak się używało gaśnic chemicznych, które zostały wycofane X lat temu. Jeżeli to mówi starsza osoba jestem w stanie to zrozumieć , ale kiedy tak tłumaczy osoba dwudziesto paro letnia to nie mogę tego zrozumieć skąd posiadła taką wiedzę.

Trzeba pamiętać, że gaśnice służą do gaszenia pożarów w zarodku, a nie kiedy pali się już cały samochód. Gaśnice jakie są używane w samochodach osobowych mają oznaczenie GP1zBC czyli:

GP – gaśnica proszkowa;
1 – Jeden kilo proszku gaśniczego;
z – gaśnica nie pod stałym ciśnieniem;
B – grupa pożarów (oleje, smary, tworzywa
które się topią);
C – pożary gazów.

Użycie gaśnicy jedno kilowej polega na:

  1. odbezpieczeniu zawleczki,
  2. naciśnięcie dźwigni i jej odpuszczenie na 2-3s. Powoduje to przebicie naboju z gazem znajdującego się w gaśnicy ze środkiem napędowym i wytworzenie ciśnienia w zbiorniku.
  3. potem możemy podawać proszek pulsacyjnie w miejsce gdzie się pali.

Wszyscy pomijają krok drugi. A jest on najbardziej ważny gdyż czas użycia gaśnicy samochodowej to tylko 2-3 sekund. Nieumiejętne posłużenie się gaśnicą samochodową doprowadza do spalenia samochodu. Często słyszymy, że gaśnica nie zadziałała lub tylko było słychać syk , a żaden proszek nie wyleciał.

Zachęcam Państwa do szkoleń w celu uaktualnienia wiedzy gdyż kiedyś mądry człowiek powiedział, że „lepiej znać tą wiedzę, a jej nie użyć lub nie znać, a jej potrzebować.